dinsdag 26 mei 2009

Van Sables d'Olonne naar Royan

Wind : variabel 2 tot 4 – mer peu agitée – 1,5 a 2m zwel uit NE
Om 5u30 gooi ik los in les Sables. Het is nog donker als ik al vertrek en toch heet dit pleziervaart. Er staat weinig of geen wind, maar geen nood : ideaal om de motor eens uit te testen. Na een uur of 9 pruttelen bereik ik dan ook keurig op tijd de 2a uiterton van de Gironde. Als ik twee uur later de aanloop van Royan opdraai, pakken donkere onweerswolken zich samen. De wind trekt ineens op naar 25 knopen, maar toch kan ik even later met hulp van een vriendelijke zeiler veilig aanleggen. Net op tijd ben ik zo aan het denken, als ik ineens, uit het niets, een ongelofelijke plensbui in mijn nek krijg terwijl ik nog met mijn lijnen bezig ben. Als een verzopen rat kruip ik aan boord. Daar wacht mij een tweede onaangename verassing. Als ik het motordeksel optil zie ik een mengsel van olie en diesel in de bilge staan. Miljaarde, miljaarde. Ik baal mij te pletter.
Uit kolere kap ik een ferme gin in mijn kas, daarna ga ik wat wandelen om te kalmeren en tenslotte kruip ik moegebaald om half tien in mijne kip.

Geen opmerkingen: